20. 10. 2010

Mezináboženský dialog probíhající mezi římskokatolickou církví a hnutím Hare Kršna

Vložil hippo, 20. Říjen 2010 - 10:00
Znovu vyvěšuji příspěvek Lukáše Prskavce, při předchozím vyvěšení poznamenaný (i mým pochybením) diskusí, která s jeho obsahem nesouvisela.
Při psaní mé diplomové práce která se zabývá mezináboženským dialogem probíhajícím mezi hnutím Haré Kršna a římskokatolickou církví jsem narazil na několik věcí, o které bych se s vámi rád podělil.
Jednak jde o to, že v Nostra Aetate, čl. 2 (jeden z dokumentů II. Vatikánského koncilu) nalezneme: „Proto církev nabádá své věřící, aby s rozvážností a láskou, prostřednictvím dialogu a spolupráce se stoupenci jiných náboženství uznávali, chránili a podporovali duchovní a mravní dobro i společensko-kulturní hodnoty, které u nich jsou, a přitom aby svědčili o křesťanské víře a životě.“

Postoje českých křesťanů k holocaustu

Vložil hippo, 20. Říjen 2010 - 9:54
Tento článek je druhou, rozšířenou písemnou verzí mé přednášky na XX. ročníku Letní filosofické školy v Sázavě ze dne 4. července 2010. Rád bych jej na úvod doplnil i krátkou osobní poznámkou: Patřím ke křesťanům, kteří nesou s bolestí skutečnost, že se u některých svých bratří a sester ve víře (včetně svých nejbližších) setkávají s protižidovskými postoji. (Při poslouchání příspěvku doc. Flosse při diskusi na Sázavě mne dojalo zjištění, že s touto zkušeností nejsem zdaleka sám…) Jakékoliv protižidovské nebo i jen k židovství lhostejné křesťanství vnímám jako křesťanství neúplné a zmrzačené, jako křesťanství odřezávající se od svých vlastních kořenů. Pokládám za tragické, že s takto pochroumanou podobou křesťanské víry se v církevních dějinách setkáváme prakticky neustále – od církevních otců přes reformátory 16. století až po křesťanské myslitele a umělce 20. století. A obávám se, že křesťané typu Jana Zlatoústého, Martina Luthera či Gilberta Keitha Chestertona si zahrávali „s ohněm, který nakonec zapaloval pece v Osvětimi“… (1) Myslím, že většina historických selhání, ke kterým v dějinách křesťanství došlo, souvisí se skutečností, že se křesťané dostali do rozporu se svými židovskými kořeny.

5. 10. 2010

Kodex diskutujících



  • Diskuse na těchto stránkách je nedílnou součástí původního záměru a je vítána. Prosíme každého kdo má co říct ostatním, aby nelitoval času a námahy a sdělil se, buď to formou článku či postřehu zaslaného mailem nebo formou příspěvku pod článkem. 
  • Diskuse na těchto stránkách slouží k výměně názorů, zkušeností a informací v duchu dialogu. Není nutné s nikým souhlasit, nesouhlas je však nutné vyjadřovat způsobem který neukončuje dialog.
  • Diskuse není určena k vzájemnému napadání, boji a potírání jiných názorů, konfesí, věrouk a osobních preferencí.Budou smazány diskusní příspěvky které:

  • - jakýmkoliv způsobem porušují zákony ČR nebo zákony země, v níž se diskutující momentálně nachází
  • - snaží se urážet, pomlouvat či vyhrožovat komukoli násilím
  • - podněcují nenávist k jednotlivcům nebo skupinám obyvatel, zejména na základě národnostní, rasové nebo náboženské příslušnosti
  • - bezohledně urážejí nebo vulgárně napadají to, co je pro ostatní posvátné
  • - jsou vulgární nebo obscénní obecně
  • - nemají žádný vztah k tématu a slouží jen pro sebeprezentaci

  • Toto se nevztahuje na příspěvky, které jsou polemické a prezentují názory  protikladné  hlavnímu článku, pokud mají formu neodporující výše vypsaným pravidlům, zejména jsou-li podložené.
    Nebudou trpěny příspěvky které jsou záměrně bezohledné a agresivní bez ohledu na to jestli autor nepoužívá vulgární slova nebo je nahrazuje  tečkami a hvězdičkami.
  • Pravidla publikování v tomto publikačním prostoru určují ti, kteří jej vytvořili.Pokud tyto pravidla někomu nevyhovují, nechť publikuje jinde. Pokud někomu vyhovují, je vítán.