Vložil hippo, 13. Říjen 2008 - 11:53
Už je to dávno, co jsem s Milošem Mrázkem a Martinem Fárkem - dnes milými kolegy z katedry religionistiky pardubické filosofické fakulty - vydával časopis Sdílení, věnovaný mezináboženskému dialogu. Jeho první (a zároveň předposlední:-)) číslo vyšlo roku 1996 a obsahovalo mj. příspěvek Martina Fárka o násilí a toleranci v Indii. Dnes, kdy z Indie stále přicházejí smutné zprávy o pronásledování křesťanů, na tento článek často vzpomínám...
Martin v něm mj. psal o katastrofálních následcích mezináboženských konfliktů: „Tyto následky zažívá Indie od prvních nepokojů mezi muslimy a hinduisty, které byly rozdmýchány v předvečer první světové války, ale zejména od dob nezávislosti, jež znamenala rozdělení Indie, tisíce mrtvých a vzrůstající nenávist postižených... Svědectví z Ajódhji a mnohá jiná varují. Varují nikoliv před tím či oním náboženstvím, ale před jeho zneužitím ve jménu nacionálních, politických a jakýchkoli dalších cílů. Lidé, kteří takto ve jménu náboženství rozsévají nesváry, jsou vedeni záští a nenávistí a když zesměšňují nebo útočí na ostatní náboženské systémy, dávno sešli z cesty pravého náboženství. Kdyby doopravdy milovali svého Pána, nikdy by se nezajímali o zbytečné rozepře.“
Bohužel, Indie není jen zemí velkých učitelů všelidského sbratření typu Gándhího či Thákura, ale také zemí, v jejíchž novodobých dějinách se stále silněji projevuje nábožensko-politický nacionalismus a šovinismus. Už v roce 1875 byla v Bombaji založena Společnost Árjů (Árjasamádž), šířící představu, že Indové jsou už od hlubokého starověku „hinduistickým národem“, a ve jménu této teorie vylučující z národa Indy jiných náboženských vyznání (především muslimy a křesťany). V roce 1923 bráhman Vinájak Dámodár Sávarkar publikoval „bibli“ hinduistického nacionalismu, knihu Hindutva („Indickost“), hlásající xenofobní ideologii vymýcení „nehinduistických“ menšin. Pojetí, podle kterého není možné být Indem bez příslušnosti k „hinduismu“, brzy začalo vítězit nad Gándhího koncepcí jednoty všech Indů bez rozdílu náboženského vyznání. Od osamostatnění a zároveň krvavého rozdělení Indie roku 1947 pociťují „nehinduisté“ silný asimilační tlak v prostředí, ve kterém indický a „hinduistický“ znamená totéž.
Označování islámu a křesťanství za „cizorodé prvky“ je přitom absurdní, protože muslimové i křesťané jsou nedílnou součástí Indie a jejích duchovních dějin už mnoho set let. Tyto fascinující dějiny vzájemného ovlivňování „hinduistických“, islámských a křesťanských tradic bych chtěl na těchto stránkách brzy představit ve zvláštním příspěvku.
V posledních desetiletích v Indii vzrůstá vliv nacionalistů a situace se tak stále víc dramatizuje. Roku 1992 došlo ke zmíněným nepokojům spojeným se zničením mešity v Ajódhji, při kterých bylo zabito přes tisíc lidí. V roce 2000 v Gudžarátu nejprve při útoku muslimského davu přišly o život desítky militantních hinduistických aktivistů a při „odvetných“ pogromech pak stovky muslimů. V roce 2002 zabili „hinduističtí“ extremisté v Gudžarátu na tři tisíce muslimů. Současně sílily i násilnosti proti křesťanům. V letech 2001 až 2005 bylo v Indii zaznamenáno dvě stě protikřesťanských útoků, v roce 2006 více než tři sta a v roce 2007 okolo tisíce.
Letos pak 23. srpna vypukly pogromy na křesťany ve státě Orissa, ospravedlňované odvetou za zavraždění „hinduistického“ vůdce Swamiho Laxamanandy Saraswatiho. K té se sice později přihlásili místní maoisté, to však křesťanům nijak nepomohlo. Od té doby v němém ustrnutí poslouchám stále nové zprávy nejen o vraždění křesťanů, ale také o vypalování kostelů a hanobení Nejsvětější svátosti...
Z Orissy se protikřesťanské běsnění brzy rozšířilo i do států Karnátaka, Madhja Pradeš, Kerala a Tamil Nadu, tj. do dalších zemí, v nichž jsou stejně jako v Orisse u moci nacionalisté. S pronásledovanými křesťany se solidarizovala Muslimská indická rada, která ve svém prohlášení označila letošní události za obdobu toho, co zažili v roce 2002 muslimové v Gudžarátu. Počet zavražděných neustále stoupá (jedním z nich se stal i kněz, který se věnoval mezináboženskému dialogu). Jen v Orisse se navíc kolem padesáti tisíc křesťanů skrývá před dalšími útoky v džungli, kde trpí hladem a nemocemi. Jiní se uchýlili do uprchlických táborů zřízených vládou, i v těch však dochází k útokům radikálů. Každý den dostávají další lidé na výběr mezi zřeknutím se křesťanské víry a smrtí. Nápadně mi to připomíná pogromy na židy ve středověké „křesťanské“ Evropě...
V posledním čísle Katolického týdeníku (41/2008) se poněkud opožděně objevila výzva k modlitbám za těžce zkoušené indické křesťany: „Redakce Katolického týdeníku nabízí všem, kteří chtějí vyjádřit podporu pronásledovaným křesťanům v Indii, aby se přidali ke společné modlitbě bolestného růžence. Každé ráno, počínaje 7. říjnem, kdy si připomínáme svátek Panny Marie Růžencové, až do neděle 19. října, se chceme modlit za Boží pomoc a ochranu lidem, kteří pro svou víru trpí. Kruté zabíjení, znásilňování řeholních sester, vypalování kostelů - nic z toho nemůže nechat člověka chladným. Budeme vděčni i kněžím, pokud v přímluvách vysloví prosbu o pomoc trpícím v Indii. Díky všem, kteří se k našim modlitbám připojíte.“
S tímto apelem se ztotožňuji a k modlitbám za pronásledované indické křesťany jsem se (byť opožděně) připojil. Přece jen mě však poněkud mrzí, že výzva nebyla formulována šířeji. Sám bych se na všechny, kdo budou číst tyto řádky, obrátil s prosbou, abychom se ve svých modlitbách či ve svých srdcích spojili v přání, aby se extremisté obrátili od nenávisti k lásce, aby náboženství nebylo zneužíváno k páchání zla a aby Indie byla zemí Mahátmy Gándhího, ve které budou hinduisté, křesťané, muslimové a všichni ostatní žít v míru.
Martin v něm mj. psal o katastrofálních následcích mezináboženských konfliktů: „Tyto následky zažívá Indie od prvních nepokojů mezi muslimy a hinduisty, které byly rozdmýchány v předvečer první světové války, ale zejména od dob nezávislosti, jež znamenala rozdělení Indie, tisíce mrtvých a vzrůstající nenávist postižených... Svědectví z Ajódhji a mnohá jiná varují. Varují nikoliv před tím či oním náboženstvím, ale před jeho zneužitím ve jménu nacionálních, politických a jakýchkoli dalších cílů. Lidé, kteří takto ve jménu náboženství rozsévají nesváry, jsou vedeni záští a nenávistí a když zesměšňují nebo útočí na ostatní náboženské systémy, dávno sešli z cesty pravého náboženství. Kdyby doopravdy milovali svého Pána, nikdy by se nezajímali o zbytečné rozepře.“
Bohužel, Indie není jen zemí velkých učitelů všelidského sbratření typu Gándhího či Thákura, ale také zemí, v jejíchž novodobých dějinách se stále silněji projevuje nábožensko-politický nacionalismus a šovinismus. Už v roce 1875 byla v Bombaji založena Společnost Árjů (Árjasamádž), šířící představu, že Indové jsou už od hlubokého starověku „hinduistickým národem“, a ve jménu této teorie vylučující z národa Indy jiných náboženských vyznání (především muslimy a křesťany). V roce 1923 bráhman Vinájak Dámodár Sávarkar publikoval „bibli“ hinduistického nacionalismu, knihu Hindutva („Indickost“), hlásající xenofobní ideologii vymýcení „nehinduistických“ menšin. Pojetí, podle kterého není možné být Indem bez příslušnosti k „hinduismu“, brzy začalo vítězit nad Gándhího koncepcí jednoty všech Indů bez rozdílu náboženského vyznání. Od osamostatnění a zároveň krvavého rozdělení Indie roku 1947 pociťují „nehinduisté“ silný asimilační tlak v prostředí, ve kterém indický a „hinduistický“ znamená totéž.
Označování islámu a křesťanství za „cizorodé prvky“ je přitom absurdní, protože muslimové i křesťané jsou nedílnou součástí Indie a jejích duchovních dějin už mnoho set let. Tyto fascinující dějiny vzájemného ovlivňování „hinduistických“, islámských a křesťanských tradic bych chtěl na těchto stránkách brzy představit ve zvláštním příspěvku.
V posledních desetiletích v Indii vzrůstá vliv nacionalistů a situace se tak stále víc dramatizuje. Roku 1992 došlo ke zmíněným nepokojům spojeným se zničením mešity v Ajódhji, při kterých bylo zabito přes tisíc lidí. V roce 2000 v Gudžarátu nejprve při útoku muslimského davu přišly o život desítky militantních hinduistických aktivistů a při „odvetných“ pogromech pak stovky muslimů. V roce 2002 zabili „hinduističtí“ extremisté v Gudžarátu na tři tisíce muslimů. Současně sílily i násilnosti proti křesťanům. V letech 2001 až 2005 bylo v Indii zaznamenáno dvě stě protikřesťanských útoků, v roce 2006 více než tři sta a v roce 2007 okolo tisíce.
Letos pak 23. srpna vypukly pogromy na křesťany ve státě Orissa, ospravedlňované odvetou za zavraždění „hinduistického“ vůdce Swamiho Laxamanandy Saraswatiho. K té se sice později přihlásili místní maoisté, to však křesťanům nijak nepomohlo. Od té doby v němém ustrnutí poslouchám stále nové zprávy nejen o vraždění křesťanů, ale také o vypalování kostelů a hanobení Nejsvětější svátosti...
Z Orissy se protikřesťanské běsnění brzy rozšířilo i do států Karnátaka, Madhja Pradeš, Kerala a Tamil Nadu, tj. do dalších zemí, v nichž jsou stejně jako v Orisse u moci nacionalisté. S pronásledovanými křesťany se solidarizovala Muslimská indická rada, která ve svém prohlášení označila letošní události za obdobu toho, co zažili v roce 2002 muslimové v Gudžarátu. Počet zavražděných neustále stoupá (jedním z nich se stal i kněz, který se věnoval mezináboženskému dialogu). Jen v Orisse se navíc kolem padesáti tisíc křesťanů skrývá před dalšími útoky v džungli, kde trpí hladem a nemocemi. Jiní se uchýlili do uprchlických táborů zřízených vládou, i v těch však dochází k útokům radikálů. Každý den dostávají další lidé na výběr mezi zřeknutím se křesťanské víry a smrtí. Nápadně mi to připomíná pogromy na židy ve středověké „křesťanské“ Evropě...
V posledním čísle Katolického týdeníku (41/2008) se poněkud opožděně objevila výzva k modlitbám za těžce zkoušené indické křesťany: „Redakce Katolického týdeníku nabízí všem, kteří chtějí vyjádřit podporu pronásledovaným křesťanům v Indii, aby se přidali ke společné modlitbě bolestného růžence. Každé ráno, počínaje 7. říjnem, kdy si připomínáme svátek Panny Marie Růžencové, až do neděle 19. října, se chceme modlit za Boží pomoc a ochranu lidem, kteří pro svou víru trpí. Kruté zabíjení, znásilňování řeholních sester, vypalování kostelů - nic z toho nemůže nechat člověka chladným. Budeme vděčni i kněžím, pokud v přímluvách vysloví prosbu o pomoc trpícím v Indii. Díky všem, kteří se k našim modlitbám připojíte.“
S tímto apelem se ztotožňuji a k modlitbám za pronásledované indické křesťany jsem se (byť opožděně) připojil. Přece jen mě však poněkud mrzí, že výzva nebyla formulována šířeji. Sám bych se na všechny, kdo budou číst tyto řádky, obrátil s prosbou, abychom se ve svých modlitbách či ve svých srdcích spojili v přání, aby se extremisté obrátili od nenávisti k lásce, aby náboženství nebylo zneužíváno k páchání zla a aby Indie byla zemí Mahátmy Gándhího, ve které budou hinduisté, křesťané, muslimové a všichni ostatní žít v míru.
hippo
OdpovědětVymazat15. Říjen 2008 - 11:17
I já mohu z řadou věcí z Vašeho příspěvku souhlasit, rozhodně však ne s tím, jak se stavíte k pronásledování křesťanů v Indii. Pokládám za naprosto urážlivé, když o lidech, z nichž mnozí pro svou víru v Krista podstoupili mučednickou smrt, naznačujete, že byli misionáři koupeni za peníze... Spojovat křesťanství se šířením alkoholismu apod. je směšné. To, že mnoha Indům, muslimům a jiným vadí šíření západní pakultury, samozřejmě chápu. Vadí i mně. Ale pokud někomu vadí Indové, kteří konvertují ke křesťanství, je to stejné, jako kdyby mně vadili Evropané, kteří přijímají indické duchovní tradice... Indická duchovní kultura je buď pluralitní (a potom zahrnuje i křesťanství), anebo exklusivisticky nesnášenlivá. Já věřím tomu prvnímu...
abhayapuri
OdpovědětVymazat15. Říjen 2008 - 14:48
abhayapuri
Omlouvám se,ale zřejmě došlo k nedorozumění.
Já jsem se jen pokusil nastínit pohled jak to mohou někteří Indové chápat.Často křesťané ve svém zanícení pro Krista si neuvědomují že mohou vzbudit nevoli přílišnou evangelizací.Nechtěl jsem nijak urážet křesťany,které pro svou víru trpí.
Ale misionáře,kteří často postupují necitlivě,jestliže prohlašují jedině přes naši víru dojdete spasení.Jestliže budete dále uctívat Rámu, Krišnü atd přijdete do pekla.
V Indii je tradice, že je uctíván "svatý muž,žena"
ať je muslim,hinduista nebo křesťan. Různé víry jsou si tam rovny. Matka Tereza byla uctívána jak křesťany tak hinduisty. Také necpala umírajícím do rukou Bibli, ale byl li to hinduista poskytla mu Bhagavadgítu.
Např. svámí Madhavananda říkal:
Já vím že má cesta je pro mě ta nejlepší,ale vím,že
pro někoho je to cesta jiná.
Samozřejmě že vím,že spojování alkoholismu s křesťanstvím není správné, ale v západní světě je také časté spojení terorismu s Islámem.
Z vašich příspěvků zde vím, že jste křesťan, který o dialogu přemýšlí s otevřeným srdcem.
Ale všichni křesťané,stejně jako hinduisté ....
nejsou stejní.
Bohužel v Indii stejně jako v Evropě jsou extremisté kterým velmi vadí jestliže obyvatelé
nacházejí své duchovní naplnění v jiné než tradiční víře.
Nesnášenlivost bohužel je v celém světě na vzestupu
Indii nevyjímajíc. Např. v Rusku jsou zase zabíjeni mladíky hlásíc se k pravoslaví lidé kvůli tomu,že jsou muslimové nebo budhisté.
Ale v dialogu by nemělo být místo k osočování a ublíženosti.
Gándhí říkal: Chcešli vidět změnu ,buď sám tou změnou,kterou chceš vidět
hippo
OdpovědětVymazat16. Říjen 2008 - 9:37
Děkuji za pěkný příspěvek a také se omlouvám, pokud jsem ten předešlý interpretoval nesprávně. Jsem rád, že se shodujeme na tom, že každý má právo hledat pravdu svobodně, na jakýchkoliv cestách, a na tom, že vzorem pro nás mohou být lidé jako Gándhí a Matka Tereza...
abhayapuri
OdpovědětVymazat14. Říjen 2008 - 9:59
Přečetl jsem si články zde uveřejněné k mezináboženskému dialogu. Domnívám se však,
že někteří mají pomýlenou představu co k němu může vést. Když jsem četl výzvu a příručku k modlitbám za muslimský svět, přestože nejsem muslim, „ježily se mi až chlupy na těle“.
Proboha takhle přece nemůže vypadat snaha o mezináboženský dialog. Modlit se za muslimy aby přešly-převzaly křesťanskou víru může připadat muslimům značně neférové,navíc v čase,
který je jim nadevše svatý. Není to ani láskyplné. Láska bere člověka takového jaký je a snaží se pochopit ,proč takový je a co je na jeho víře pro něj tak úžasné.
Nyní se pomalu dostávám proč reaguji na tento článek a ne předcházející..
Musíme se také ptát proč vzniká tento odpor v Indii proti křesťanství. Neboť mnohdy je křesťanství spojováno se západní kulturou úpadku. Kdy mnozí hinduisté vidí jak Indové opouští tradice. Stávají se alkoholiky, přejímají nešvary západní civilizace. Tím nechci obhajovat násilí, ale trochu také rozšířit úhel pohledu. A jestliže křesťané v Indii působí v
duchu „30 dnů modliteb za muslimský svět.“ není divu že pobuzují proti sobě představitele
jiných náboženství. Čehož pak extremisté dovedně využívají.
Protože moji cestou je jóga, pamatuji jak fanatická kampaň byla rozpoutána křesťanskými představitely na Slovensku proti józe.
Křesťané také se velice často staví do role utlačovaných a pronásledovaných.
Ale není tomu mnohdy i opačně? V rámci boje proti terorizmu, umírají muslimští civilisté v
Afganistánu a Iráku? Za peníze misionáři přetahují lidi na křesťanství?
Využívají jejich chudoby?
V čele Indického národního kongresu je křesťanka. Troufla by si u nás některá strana zvolit do svého čela muslima nebo hinduistu?
Pokud chceme vést opravdový mezináboženský dialog nesmíme se do žádné role.
Začít vést dialog o hodnotách, které společně mohou pozitivně ovlivnit svět a život člověka.
Jsou to hodnoty které prosazovali Gándhí, Martin Luther King …..
Myslím že modlitby by měly být především za to aby křesťané se stávali opravdovými křesťany, muslimové skutečnými muslimy , hinduisté skutečnými hinduisty, neboť pak budou jeden druhého považovat za bratra a ne za nepřítele, či přinejmenším hodného uvedení na správnou cestu.
Petr (bez ověření)
OdpovědětVymazat15. Říjen 2008 - 6:10
Ona ta brožura "30 dní modliteb..." zrovna nebyla pokusem o dialog, spíš jsem na ni ukazoval jako na jiný pokus jak se vztahovat k jiným náboženstvím. Jinak souhlasím s většinou toho co píšete. Na problémy je potřeba se dívat i očima té druhé strany...