13. 9. 2010

Měli bychom spolu zpívat

Vložil hippo, 13. Září 2010 - 8:09
Název tohoto článku si vypůjčuji z titulku rozhovoru s rabínem Shumi Berkowitzem, který vyšel v Křesťanské revui č.5/2008. Rabín Berkowitz v něm říká: „Myslím, že křesťané a Židé by spolu měli zpívat. Zpěv je vedle vyprávění příběhů nejryzejším projevem chasidské tradice. Když zpíváme, říkají chasidé, nemůžeme si zároveň  nadávat. Když spolu řečníme, jsou to jen slova jedno přes druhé, když spolu zpíváme, rozezní se harmonie…“
Možnosti dialogu na tomto webu jsou omezené, protože pro internet je typická právě záplava slov, pronášených „jedno přes druhé“, zatímco společně zpívat, společně se modlit nebo společně mlčet se na něm nedá. Právě to je ale pro plodný dialog velmi důležité. Obdivuji moudrost bratra Rogera z Taizé. Tento muž dokázal výrazně přispět ke sblížení mezi křesťany různých vyznání, protože nechal úplně stranou teologické diskuse a místo toho zval všechny ke společnému tichu a společné zpívané modlitbě…
Podobné cesty se otevírají nejen v ekumenickém, ale i v mezináboženském dialogu. Ilustruje to například cédéčko „Blízké hlasy zdáli“ z roku 2007. Toto CD obsahuje ukázky hudebního repertoáru křesťanské a buddhistické tradice, nahrané a nazpívané buddhistickými mnichy školy Tendai a souborem Schola Gregoriana Pragensis, jehož zakladatel David Eben v bookletu píše: 
„Jak praví biblický citát, ,Spiritus flat ubi vult’ – Duch vane, kam chce. Tato slova můžeme chápat jako obraz nespoutanosti ,Božského vanutí’, které se šíří napříč různými náboženskými proudy. Právě prostřednictvím hledání ,ducha’ je možné se odpoutat od formálních rozdílů a sdílet ,základní nasměrování’ jednotlivých náboženství. Významným prostředníkem v tomto dialogu bývá též hudba, o níž se právem říká, že překračuje hranice a je jakýmsi univerzálním jazykem.“
Ano, „slova jsou pramenem nedorozumění“, jak říká Saint-Exupéry, a pro dialog potřebujeme jazyk, který rovinu slov přesahuje. Podle jednoho ze skvělých paradoxů téhož autora „láska je především modlitba a modlitba je ticho“. Dodal bychom k tomu, že i ticho je hudbou.
Rozhodl jsem se, že teď na čas ztiším hlas svých slov, abych mohl naslouchat tichu. Na těchto stránkách se nyní na nějakou dobu odmlčím. K omezení oné záplavy slov jsem smazal i některé své starší články a diskusní příspěvky. Doufám, že mi to odpustí ti, jejichž příspěvky v příslušných diskusích tak ztichly v mlčení spolu s mými (tak jako i já odpouštím jakékoliv útoky na svou osobu). A že vše povede nikoliv k ukončení dialogu, ale k otevření nového prostoru pro něj.  

18 komentářů:

  1. abhayapuri
    16. Září 2010 - 7:21
    abhayapuri
    Myslím si,že je to opravdu ta nejméně komplikovaná cesta v mezináboženském i jakémkoliv mezilidském vztahu.

    OdpovědětVymazat
  2. Pedol (bez ověření)
    14. Září 2010 - 1:37
    Na ulici sa srazí dvě auta. Z obou zůstane jen šrot a zdá se, že řidiči nepřežili. Ale z jednoho vyleze katolický farář a z druhého židovský rabín. Až na pár odřenin se jim nic nestalo. Nevěřícně hledí na svá bývalá auta a na sebe. Nakoniec si padnou kolem krku:
    "To musí být vůle Boží, že jsme takové peklo přežili bez úhony!" křičí katolický farář.
    "Ano, Bůh nám dává znamení!" souhlasí rabín. "Dost bylo sporů mezi námi, teď je jasné, že Bůh má rád oba dva!"
    Najednou se rabín usměje a z kouřícího vraku vytáhne neporušenou láhev vína. Otevře ji a podává faráři: "Na znamení smíření si připijme tímto božským nápojem, který pro nás také zachránil!"
    Farar vezme láhev a cítíc obrovské sucho v hrdle po překonaném stresu z ní upije polovinu. Podává ji nazpět. Ale rabín flašku hodí na zbytek farářova auta a ona se rozbije.
    Farář je zmatený: "Proč si, bratře, so mnou nepřipiješ?"
    "Já raději počkám na policajty..."

    OdpovědětVymazat
  3. Pedol (bez ověření)
    14. Září 2010 - 1:43
    Sejde se katolický kněz a židovský rabín.Baví se o víře a začnou se také bavit o síle modlitby.Katolický kněz říká: To jsem jednou šel zaopatřovat nemocného do vzdálené vesnice.Jdu přes les, pole a louky, naráz se přihnaly mraky, šílená bouřka, průtrž mračen, nebylo kam se schovat. Tak kleknu, prosím Boha o ochranu. Naráz - všude okolo liják, nade mnou modrá obloha a já jsem v suchu došel až k cíli.
    Židovský rabín na to: Pane, to není nic proti tomu, co jsem zažil já. Jdu v sobotu v Paříži po hlavní ulici a naráz uvidím na zemi plnou peněženku. Chci ji zdvihnout, ale naráz si uvědomím, že je sobota - šabata já se nesmím dotýkat peněz. Přece tam ale tu peneženku nemůžu nechat ležet. Pozvednu oči k nebi, modlím se k Hospodinu. Naráz - všude okolo sobota, nade mnou úterý.

    OdpovědětVymazat
  4. Pedol (bez ověření)
    14. Září 2010 - 1:44
    Před kostelem sedí dva žebráci. Jeden ma na krku přívěsek s křížkem, druhý má přívěsek s Davidovou hvězdou. Lidé začali vycházet z kostela, a klobouk toho s křížkem se začal potěšitelně naplňovat. Nakonec vyšel farář a povídá tomu s hvězdou:
    - Vidíte, vidíte, proč se nejdete raději posadit před synagogu?
    Když se vzdálil, povídá ten s hvězdou tomu s křížkem:
    - Tak to viděj Kohn. Tihle by nás chtěli učit marketing.

    OdpovědětVymazat
  5. Petr (bez ověření)
    18. Září 2010 - 18:35
    Tyhle vtipy, to je docela zásadní fenomén. Zjistil jsem že spousta lidí nechápe co by mělo být špatného na vtipech o policajtech, blondýnách, homosexuálech nebo cigánech. Nikdy by ovšem takové vtipy nevyprávěli před dotyčnými lidmi.

    Já znám pár dobrých katolických vtipů o katolících, ovšem vyprávěli mi je katolíci a nejsou zlomyslné, spíš taková sebeironie.
    Jakobyvtipné příhody o tom jak jsme my chytří a ti druzí hloupí se vždycky vyprávěly tam kde se setkávaly různé kultury, ale že by zrovna přispívaly k dobrému soužití, o tom dost pochybuju.

    OdpovědětVymazat
  6. Pedol (bez ověření)
    19. Září 2010 - 0:27
    Myslím, že to vnímáte příliš úzkoprse.
    Považuji se za milovníka židovských anekdot, o to víc, jsou-li i o nás černoprdelnících. Ty výše uvedené nádherně ilustrují naši dobrodušnou naivitu. Mně sebeironie cizí není.
    Paradoxem zase dle mého je, pokud vy níže obhajujete, když křesťan je lustrován pohanem dle hodnot jimž on nemůže rozumět.

    OdpovědětVymazat
  7. Petr (bez ověření)
    19. Září 2010 - 20:54
    Doufám že ne příliš úzkoprse :o) V zásadě jsem předběžně opatrný. Nevykládám fóry které jsou hloupé a už vůbec ne lidem kterých by se mohly právem dotknout. Jistě, může být že nějaká konkrétní blondýna je hloupá. Přesto nebudu vykládat vtipy o hloupých blondýnách z důvodu který je nasnadě.
    Pokud by nějaký fór na někoho opravdu seděl a já se s tím člověkem znal a věděl že ho to nenaštve, tak proč ne, klidně. Snažím se rozlišovat.

    Co se týká toho pohana který by vás chtěl lustrovat, tak já sám jsem z vašeho pohledu pohan, a opravdu není ve vašich silách mne přesvědčit že nechápu křesťanské hodnoty.

    Stejně tak vaše povědomí o tom že je nechápe dotyčný pohan je čistě fiktivní, pokud ho osobně neznáte a sám jste se o tom neujistil. Chápání čehokoliv je všeobecně vázáno na přímou zkušenost či vhled a nikoliv na konfesi. Myslet si o tom samozřejmě můžete cokloiv, s realitou nic nenaděláte.

    OdpovědětVymazat
  8. Pedol (bez ověření)
    19. Září 2010 - 22:44
    Někomu možná ano, ale mi osobně židovské anekdoty jakožto hloupé nepřipadají. Naopak si myslím, že žádný jiný národ se s Židy co do hojnosti smyslu pro humor a sebeironii nemůže měřit. Viz např i Ch.Chaplin, H. Haas, K.Poláček, W. Allen, S.B. Cohen, B. Streisand..)

    Posledně polechtal mou bránici tento kousek:
    "Khon leží se Sárou v posteli a pořád se převaluje, až to Sáru dopálí a povídá: "Khon, co se pořád převaluješ a nespíš?" Jak můžu spát, když Roubíčkovi od naproti dlužím 10 000 korun?" "No a co?" na to Sára. "No a já je nemám." Sára se zamyslí a pochvíli jde k oknu, otevře jej a volá: "Roubíček, Roubíček!!" Po chvíli se naproti v domě otevře okno, vykoukne rozespalý Roubíček a ptá se : "Co mě budíš ve 2 v noci Sára?" A Sára na to: "Khon ti dluží 10 000 korun?" "Jo, dluží mi 10 000 korun" "A zítra ti je má vrátit?" "Jo, zítra mi je má vrátit." "Ale von je nemá, víš?" odpoví Sára, zavře okno a říká Khonovi: "A teď už spi, teď nebude spát Roubíček."

    Tož tedy dobrou noc (-:

    OdpovědětVymazat
  9. Petr (bez ověření)
    5. Říjen 2010 - 10:11
    Dobrou noc všem :o) a kdykoliv.
    Uvědomte si ale prosím že jsem nenapsal že všechny židovské anekdoty jsou hloupé. Některé vtipy jsou hloupé, bez ohledu na původ. Je to proto, že je vymýšlí hloupí lidé, kteří se vyskytují v jakékoliv populaci a jakékoliv kultuře.

    Ale podezírám vás že si to moc dobře uvědomujete a jen odvádíte pozornost jinam. Říká se tomu manipulace.

    A když píšu hloupí lidé, tak tím myslím lidi kteří jsou sice často inteligentní, ale stále používají schéma při kterém jakkoliv urážejí a snižují ostatní, jelikož jim to dodává pocit vlastní důležitosti a moci. Čili zvyšují si tak sebevědomí, které jinak mají na nule. Bohužel, většinou si neuvědomují co dělají a jen málokdy vyhledají odbornou pomoc, např. duchovního nebo psychologa.

    Je mi jich líto, jako i všech lidí kteří kteří se stali závislými na něčem, co jim ve skutečnosti škodí (je to jako droga), nehledě na to že to že tím ubližují i ostatním kolem sebe. Kéž by našli cestu z tohoto utrpení...

    OdpovědětVymazat
  10. Petr (bez ověření)
    14. Září 2010 - 8:58
    Teď mi to došlo, Pedol doufá že i tento článek bude vymazán. Asi mu připadá zvlášť nebezpečný.

    OdpovědětVymazat
  11. abhayapuri
    14. Září 2010 - 7:18
    abhayapuri
    a k čemu to....?

    OdpovědětVymazat
  12. Petr (bez ověření)
    14. Září 2010 - 8:57
    Pan Pedole, identifikoval jste další skupinu lidí kteří podle vás nemají Boží požehnání?

    Já teda mám rád vtipy, ale spíš takové u kterých se zasmějí všichni.

    OdpovědětVymazat
  13. Pedol (bez ověření)
    14. Září 2010 - 23:57
    Vaše paranoia je asi pozoruhodná. Pokud to nevíte, jedná se o ŽIDOVSKÉ anekdoty na dané téma.

    Absence smyslu pro humor bude dle tohoto příznačná nejem pro muslimy, ale i pro jejich apologety.

    Jak ostatně jednou ajatolláh Chomejní slavně poznamenal: "V islámu nejsou žádné žerty!"
    Židokřesťanská civilizace je schopna dívat se na své slabé stránky s humorem, dělat si legraci je jedním z jejích základních principů. Ale není žádné podobnosti s islámem, tam není možný žádný Monty Pythonův "Život Bryana". Můžeme se snad jednou těšit na "Život Mohameda"? Asi těžko. Jen další malé znamení toho, že židokřesťanské hodnoty zůstávají nejlepší a pravděpodobně jediné, které se týkají všech lidí bez ohledu na rasu a víru, aby dosáhli plného lidského potenciálu a života ve svobodě.

    OdpovědětVymazat
  14. abhayapuri
    16. Září 2010 - 7:16
    abhayapuri
    A vy jste žid?

    OdpovědětVymazat
  15. Pedol (bez ověření)
    16. Září 2010 - 14:19
    ale kdepak, považuji se za praktikujícího černopredlníka a v souladu s tímto přesvědčením žehnám svaté zemi Židů zvoucí se Izrael.
    Podobně jako propagátoři návratu k osvědčeným židokřesťanským kořenům Geert Wilders, Thilo Sarrazin, Daniel Pipes atp.

    OdpovědětVymazat
  16. abhayapuri
    17. Září 2010 - 7:35
    abhayapuri
    samozřejmě o je to k popukání když je
    to o židech a ne o katolících.
    Že .....

    OdpovědětVymazat
  17. Pedol (bez ověření)
    17. Září 2010 - 23:30
    to jakože vy máte patent na určování, kdy v ti anekdotách figurující kněží či faráři jsou katolíky a kdy již nikoliv?
    Račte si obsah těch anekdot raději přečíst ještě jednou, ať nevypadáte na ignorantského pitomce.

    OdpovědětVymazat
  18. abhayapuri
    15. Září 2010 - 7:10
    abhayapuri
    je jen s podivem že vy tyto hodnoty nectíte

    OdpovědětVymazat