5. 11. 2009

Buddhisté na kongresu katolických televizí

Vložil hippo, 5. Listopad 2009 - 19:56
V nejnovějším čísle Katolického týdeníku mě zaujal článek o kongresu katolických televizí v Thajsku, kterého se jako čestní hosté zúčastnili buddhističtí mniši.
Ředitel TV Noe, salesiánský kněz Leoš Ryška, ve zmíněném článku pozoruhodným způsobem odpověděl na otázku, proč se kongres katolických televizí konal zrovna v Thajsku:
"Thajsko je mimo jiné velmi zajímavé tím, že tam funguje příkladný mezináboženský dialog. Například v místě, kde jsme byli ubytovaní, se nachází katolická škola, v níž většinu žáků tvoří buddhisté. Snaží se je tam učit i lásce k druhému náboženství a k vzájemné odlišnosti. V sále, kde konference probíhala, seděli zase v první řadě jako čestní hosté buddhističtí mniši. Jejich přítomnost vůbec nerušila, a když přišli do sálu, lidé tleskali. Překvapilo mě to, ale jsem moc rád, že jsem toho mohl být součástí."
Sám televizi nemám, takže i TV Noe jde zcela mimo mě a nemohu posoudit, nakolik se v jejím vysílání projevuje či neprojevuje otevřenost ve vztahu k mimokřesťanským náboženstvím. Nicméně zaujímá-li ředitel tohoto média citovaný postoj, mělo by z toho logicky plynout, že ve vysílání TV Noe jsou pro témata spojená s mezináboženským dialogem dveře otevřené dokořán...
Citovaný zdroj:
Kutil, Tomáš: Zástupci TV Noe sbírali inspiraci v Thajsku.
Katolický týdeník, 3.-9. 11. 2009, roč. 20, č. 45, s. 3. 

11 komentářů:

  1. Petr (bez ověření)
    7. Listopad 2009 - 10:31
    To se mi líbí, pokud tohle čte někdo činný v pořádání církevních nebo sanghovních setkání, nešlo by to tak dělat i v ČR?

    OdpovědětVymazat
  2. abhayapuri
    9. Listopad 2009 - 12:55
    abhayapuri
    Nevím jestli místní křesťané a hlavně katolíci jsou k tomu připraveni.Moje zkušenosti jsou, že ještě asi ne. Když jsem se před několika lety, při dni otevřených dveří v brněnském Radiu Proglas,ptal p.Kratky ( který měl na starosti studio televize Noe), zda plánují i pořady o jiných náboženstvích bylo mi odpovězeno, že s tím příliš nepočítají.Neboť především potřebují posilovat lidi ve víře křesťanské.
    Další takovým momentem bylo v minulém roce vysazování stromu Míru na Vyšehradě.Kterého se zúčastnili evangelický farář Sváťa Karásek, Vladimír Sáňka – místopředseda sdružení muslimských obcí, rabín Michael Duschinsky a
    Jeho Svatost svámí Mahéšvaránanda a přestože byli pozváni i představitelé katolické církve se ji nezúčastnili.Takže ji zastoupili pouze symbolicky
    zvony na Vyšehradském chrámu.
    Také náboženské pořady v rádiu i v televizi jsou
    až na světlé vyjímky především o katolicismu.
    Připadá mi, že ještě uplyne nějaký čas,než pochopí
    někteří křesťané, že k tomu, aby svět byl lepší
    a lidé vážili sebe a jednotlivých náboženstvích navzájem.

    OdpovědětVymazat
  3. hippo
    10. Listopad 2009 - 14:30
    Ne snad že bych si dělal nějaké iluze o míře otevřenosti průměrného katolíka vůči jinak věřícím, nicméně toto mi přijde nespravedlivé. Myslím, že ten průměrný postoj bude asi v různých náboženstvích dost srovnatelný. Co se týče pana Kratky, nejedná se vůbec o katolíka, ale o pastora Slezské evangelické církve a.v.; jeho "fundamentalistické" postoje vůči mimokřesťanským náboženstvím jsou mi dobře známy. Že má něco společného s TV Noe jsem nevěděl, takže děkuji za informaci. V Proglasu mi ale v době, kdy jsem s tímto médiem pravidelně spolupracoval, "mezináboženské" příspěvky (např. o dalajlamovi nebo o proroku Muhammadovi) ochotně vysílali.

    OdpovědětVymazat
  4. hippo
    14. Prosinec 2009 - 18:31
    Ke své odpovědi musím ještě dodat, že reverend Jaroslav Kratka se mnou teď v Proglasu dělal rozhovor věnovaný z velké části mezináboženskému dialogu (což už samo o sobě pokládám za projev otevřenosti). Mohu se s ním neshodovat např. v názoru na to, jak velký prostor by měla mimokřesťanská náboženství dostávat v křesťanských médiích, plně s ním ale souzním v tom, že křesťan by měl být především zakotven ve víře v Krista - což není překážkou, ale naopak předpokladem toho, aby k vyznavačům jiných náboženství přistupoval s klidnou tolerancí a láskou, a ne se strachem či nesnášenlivostí, které pramení z vlastní náboženské nejistoty. Na tomto závěru jsme se shodli.

    OdpovědětVymazat
  5. abhayapuri
    10. Listopad 2009 - 15:54
    abhayapuri
    Samozřejmě je můj názor subjektivní. Vím,že pan Kratka je evangelík( i když jsem nevěděl které církve ).
    Ovšem k mezináboženskému dialogu podle mě nestačí "jen" příspěvky o jiných náboženstvích z pohledu např. křesťana. Ale je potřeba vést dialog
    se zástupci jiných vyznání.
    Možná by stálo za to udělat někdy průzkum nakolik mají věřící jednotlivých náboženství povědomí o jiných náboženstvích.Mám obavy že by to bylo řečeno s Tomášem Halíkem ( kterého si velmi vážím a vím, že je to katolík a není z katolíků sám, v neposlední řadě i tebe)v duchu: "Jen já mám pravdu a ne já mám pravdu."Proto nepotřebuji o tom jak prožívají svou víru jiní nic vědět.
    To pak vzniká panelákové soužití, kdy se navzájem neznáme a jsme uzavřeni jen ve svých kutlošcích. V kterých je nám sice dobře, ale vše cizí cítíme jako ohrožení.
    Pokud jsem se tě nějak předcházejícím příspěvkem dotkl tak se omlouvám.

    OdpovědětVymazat
  6. hippo
    11. Listopad 2009 - 8:38
    Myslím, že si rozumíme. Je nakonec přirozené, že asi každý máme sklon vidět v ostřejším světle spíš ty druhé.:-) Samozřejmě souhlasím, že je potřeba dialog, při kterém za jednotlivá vyznání mluví jejich vyznavači. Mimochodem, i na tom Proglasu jsem před pár lety slyšel takovýto dialog za účasti Vladimíra Sáňky a Moše Kollera /moderoval to k mému úžasu pan Kratka:-), a opravdu jen moderoval - svůj vlastní pohled nechal stranou/. Ten průzkum povědomí o jiných náboženstvích by určitě stál za to - nicméně se obávám, že např. mnoho katolíků má chabé povědomí i o vlastním náboženství... K té parafrázi Halíka bych rád volně ocitoval biskupa Pierra Claverie, zavražděného v Alžírsku roku 1996: Věřím v Boha a v Krista, který mi Ho zjevuje, ale nechci se stát "vlastníkem Boha". Zrovna tak nemohu nikdy být vlastníkem pravdy. Všichni poznáváme jen střípky pravdy a zároveň nutně potřebujeme i střípky poznání, ke kterým dospěli ti druzí.

    OdpovědětVymazat
  7. abhayapuri
    12. Listopad 2009 - 9:25
    abhayapuri
    Díky moc za další střípek do mozaiky citací, které
    mě oslovují. Tento zvláště, neboť i já jsem před nějakým časem, téma střípků vložil do svého trošku kostrbatého kratičkého dílka.
    06.02.2004 11:19 - nezařazeno - trvalý odkaz
    Zrcadlo štěstí
    Bůh dal kdysi lidem zrcadlo štěstí. Zrcadlo měli uchránit před prachem zloby a
    nenávisti čištěním Láskou a radostí. Kdo se do zrcadla podíval, pocit štěstí ho
    neopouštěl. Lidé si na Štěstí zvykli a zapomněli ho čistit. Na zrcadlo upadal prach a v lidech se usazovala zloba a nenávist, jež byla silnější než touha podívat se do zrcadla. Zrcadlo pod prachem zloby a nenávisti prasklo a roztříštilo se na tísíce kousků. Když lidé spatřili co se stalo, uvědomili si o co přišli.
    Začali hledat střípky Štěstí. Někteří co je našli, je považovali za bezcenné sklo a
    s opovržením je hodili do popelnic. Jiní však poznali střepiny ze Štěstí a čistili
    jej Láskou a radostí. Začali jednotlivé kousky k sobě lepit tolerancí, aby znovu
    slepili celé zrcadlo.
    Ještě mnoho střípků se však nenašlo, čekají na své nálezce.

    OdpovědětVymazat
  8. Cyril "křesťan" Zapomocchcidům (bez ověření)
    13. Listopad 2009 - 13:15
    Díky za hezký příběh i za "tongue in cheek" odlehčující roztomilé věty, jako: "Takže ji zastoupili pouze symbolicky
    zvony na Vyšehradském chrámu," či Vítkovu větu "..nicméně se obávám, že např. mnoho katolíků má chabé povědomí i o vlastním náboženství...". Vzpomínám si, jak jeden můj oblíbený žertující kazatel na otázku "Co když mě ten váš oddaný bude chtít nějak psychicky ovládat?" odpověděl větou: "Naši oddaní bohužel nedovedou ovládat ani sami sebe, natož někoho jiného..." Tím nijak nepodcenil možnost ovládat druhé, která zde je a kterou také sám zažil, jen dovedl vtipně zhodnotit duchovní úroveň mnoha lidí, kteří si o sobě moc myslí.

    Honza

    OdpovědětVymazat
  9. Petr (bez ověření)
    13. Listopad 2009 - 17:14
    Když čtu Honzo ty tvoje nicky tak si říkám jaké to křesťany ty asi potkáváš...asi se pohybuješ v úplně jiném okruhu než já.

    OdpovědětVymazat
  10. H. (bez ověření)
    13. Listopad 2009 - 22:27
    Kdepak, potkávám dost dobrých, ale na ty není důvod používat satirické nicky a vracet je z nadlidských sfér zpátky na zem. A když budu konkrétní ohledně toho okruhu - šibaly nevyhledávám, ale o některých se učím ve škole při studiu církevních dějin a jiní dělají ostudu víře v televizi před celým národem, takže před tím jen nezavírám oči.

    OdpovědětVymazat
  11. hippo
    12. Listopad 2009 - 14:15
    Díky moc za pěkné podobenství... K tématu "střípků" se mi vybavuje ještě povídka "Pilátovo krédo" od Karla Čapka. Čapek v ní píše o tom, že pravdy různých lidí (a náboženství) mohou být navzájem nespojitelné ("Ano a ne se nedá spojit"), nicméně "lidé se vždycky mohou spojit". Celá pravda se podle něj objevuje právě tam, kde se lidé různých přesvědčení dokáží navzájem spojit a porozumět si...

    OdpovědětVymazat