23. 11. 2009

Přání P. Lízny: Ať se katolíci nebojí muslimů!

Vložil hippo, 23. Listopad 2009 - 8:29
Snímek dveří brněnské mešity v předchozím příspěvku kolegy Petra vnímám jako symbolické pozvání: Ať už jste buddhisty, křesťany nebo kýmkoliv jiným, nebojte se do tohoto domu vstoupit, setkat se s těmi, kteří se v něm modlí, a prostřednictvím osobních setkání překonávat iracionální strach z muslimů, který v naší zemi byl i je takřka všudypřítomný...

Před časem vydal historik Tomáš Rataj práci „České země ve stínu půlměsíce“, ve které podrobně rozebírá projevy tohoto strachu z muslimů v českém písemnictví doby „tureckých válek“ 16. až 18. století. (1) Práci opravdu pozoruhodnou - a bohužel stále aktuální...
V poslední době ve mně totiž plamenná varování před islámem, zaznívající v neposlední řadě ze strany katolických politiků a publicistů, budí dojem, že se snad k našim hranicím opět blíží nějaké mocné šiky osmanské či jiné muslimské armády... Lidovci bijí na poplach před hrozbou islamizace českých zemí (2), redaktorka katolického časopisu RC Monitor se děsí, že z minaretů nad Brnem bude zaznívat popírání Boží trojjedinosti, od čehož pak bude už jen krůček k potlačení demokracie a zavedení šariatického práva (3), atd. atp. Člověku se skoro ani nechce věřit, že před Brnem opravdu žádná cizí vojska nestojí a že všechna tato  takřka apokalyptická varování jsou jen reakcí na to, že si maličká a do většinové společnosti plně integrovaná komunita brněnských muslimů troufla uvažovat o případném budoucím postavení nové modlitebny...
Jedním z možných vysvětlení této absurdity může být skutečnost, že „strach má velké oči“. Kéž bychom se strachem zaslepovat nedali, jak to teď našemu národu, ale hlavně katolíkům popřál známý katolický disident, jezuita P. František Lízna. Ten v anketě Mladé fronty Dnes na otázku, co by přál České republice do dalších dvaceti let, odpověděl mj. slovy, že by jí přál, „aby se katolíci nebáli muslimů“... (4)
Překonávání strachu z druhých je pro duchovní život víc než podstatné, což vyjadřuje např. známý novozákonní výrok sv. Jana: „Láska nezná strach; dokonalá láska strach zahání, vždyť strach působí muka, a kdo se bojí, nedošel dokonalosti v lásce.“ (5) Náš první prezident v Čapkových „Hovorech s T. G. Masarykem“ v kapitole o Ježíšově náboženství lásky cituje právě tento verš a říká: „Člověk zbožný se člověka nebojí... Xenofobie, nesnášenlivost, fanatism nejsou slučitelné s pravou zbožností... Člověk opravdu zbožný je tolerantní, neboť miluje...“ (6)
Poznámky:
1) Tomáš Rataj, České země ve stínu půlměsíce: Obraz Turka v raně novověké literatuře z českých zemí, Dolní Břežany: Scriptorium, 2002.
2) Viz např. Jiřina Veselá, „Lidovci: Novou mešitu? Nikdy,“ Lidové noviny, 28. 7. 2009, roč. 22, č. 174, s. 5 nebo David Macek, „Buďme tolerantní, ale ne naivní,“ Lidové noviny, 7. 8. 2009, roč. 22, č. 183, s. 11.
3) Viz Michaela Freiová, „Popře Brno trojjedinost Boží?: Ke sporu o novou brněnskou mešitu,“ RC Monitor, 6. 9. 2009, roč. 6, č. 15, s. 6-7 a autorčina polemika s mou (jen částečně otištěnou) replikou v rubrice „Dopisy čtenářů,“ RC Monitor, 27. 9. 2009, roč. 6, č. 18, s. 15.
4) „'Boj za svobodu nikdy nekončí': Co přejí jihomoravští disidenti České republice do dalších dvaceti let?,“ Mladá fronta Dnes (Brno), 16. 11. 2009, roč. 20, č. 267, s. D3.
5) 1. list Janův 4:18.
6) Karel Čapek, Hovory s T. G. Masarykem, Praha: Československý spisovatel, 1990, s. 268.

4 komentáře:

  1. Petr (bez ověření)
    3. Prosinec 2009 - 14:27
    Jak to tak vypadá, nejen katolíci se bojí muslimů. Nebo speciálně některých prvků islámské architektury.

    Když si švýcaři v referendu zakázali stavbu minaretů u mešit, komentář zde:
    http://www.http://www.blisty.cz/art/50080.html

    odeslali tím muslimům u nich doma jasný vzkaz: bojíme se vás a nechceme vás tu. Nebo to bylo jen vyjádření architektonického estetismu?

    OdpovědětVymazat
  2. hippo
    3. Prosinec 2009 - 19:36
    Lukáš Lhoťan dnes k tomu "architektonickému estetismu" publikoval velmi zajímavý článek v MF Dnes. Píše v něm o tom, že odpovědnost za "prohlubující se propast mezi muslimy a Evropany" je na obou stranách, zabývá se problematikou integrace muslimských přistěhovalců do západní společnosti, zmiňuje snahu brněnských muslimů "o dialog s lidmi typu Wilderse" a uzavírá slovy: "Vzkazujeme do Švýcarska, že bát se neznámého nestojí žádné úsilí, ale odbourávat strach a předsudky je tvrdá a nevděčná práce."

    OdpovědětVymazat
  3. Anonym (bez ověření)
    4. Prosinec 2009 - 9:30
    Měla většina právo nařídit menšině, jak má praktikovat svoje náboženství?
    Poznámka ke švýcarským minaretům od Petra Novotného zde:

    http://www.blisty.cz/2009/12/4/art50152.html

    OdpovědětVymazat
  4. hippo
    1. Prosinec 2009 - 13:56
    V dnešních Lidových novinách vyšel článek, který to, o čem jsem psal, posouvá zase ještě dál. Lidovecký ideolog Matyáš Zrno v něm plamenně hájí ikonu holandských xenofobů Geerta Wilderse a označuje za "konec svobody slova" skutečnost, že Senát PČR neprojevil zájem o to, aby Wilders promluvil na jeho půdě. Připomíná mi to rétoriku českých neonacistů, kteří také rádi mluví o "nesvobodě" slova, shromažďování apod. Wildersovy protimuslimské výlevy jsou přitom dost podobné nacistickým protižidovským výlevům. - Když jsem v historických pramenech čítal o antisemitských projevech předchůdců dnešních lidovců zhruba před sto lety, byl jsem vždycky velmi rád, že v té době nežiji... Jenže určité fenomény se zřejmě moc nemění nebo mění jen částečně (např. antisemitismus protižidovský na antisemitismus protiarabský)...

    OdpovědětVymazat