3. 11. 2010

Ekumenismus a mezináboženský dialog

Vložil hippo, 3. Listopad 2010 - 14:04
Hans Küng kdysi prohlásil, že v mezináboženském dialogu jsme dnes tam, kde jsme v ekumenickém dialogu byli před několika desetiletími. Tento výrok mne poněkud zarazil samozřejmostí, s jakou se v něm staví do jedné roviny dva na první pohled velmi odlišné fenomény. Ekumenismus a mezináboženský dialog se přece zásadně liší svými cíli: cílem ekumenického dialogu je (znovu)sjednocení katolíků, pravoslavných a protestantů, zatímco cílem mezináboženského dialogu absolutně není „sjednocení“ křesťanů, buddhistů, muslimů a dalších do nějakého „supernáboženství“.

Zdá se však, že Küng v uvedeném výroku neměl na mysli odlišné konečné cíle obou druhů dialogu, ale spíš obdobné cíle počáteční: prvním a základním krokem v ekumenickém i v mezináboženském dialogu je vzájemné setkání různě věřících lidí jakožto lidí (ne jen jako příslušníků určitého vyznání a nositelů určitých nálepek) a přechod od vzájemného nálepkování a napadání se k vzájemnému naslouchání. Známý evangelický teolog Josef Lukl Hromádka tento přechod kdysi (v době Druhého vatikánského koncilu) výstižně popsal slovy:
"Důležito však je, že stojíme nyní sobě tváří v tvář, že navzájem se začínáme chápat, že nehážeme po sobě hesly a karikaturami a že za starými dogmatickými a církevními rozdíly začínáme pociťovat živý dech našeho bratra na druhé straně.“
Hromádkův výrok se týkal obratu v ekumenických vztazích mezi evangelíky a katolíky, o podobný obrat (od „házení karikaturami“ k setkávání se živých lidí) jde však i ve vztazích mezináboženských. A v obou případech o tento obrat někteří stojí, zatímco jiní mu chtějí zabránit.
Roku 1963 (tedy v době, kdy byl podle Hanse Künga ekumenický dialog na podobné úrovni, jako dnes dialog mezináboženský) u nás pod záštitou J. L. Hromádky jako děkana Evangelické teologické fakultě začaly probíhat ekumenické semináře v pražských Jirchářích. Na těchto setkáních se brzy ukázalo, že polarizace mezi diskutujícími neprobíhá mezi konfesemi, ale napříč jednotlivými vyznáními. Typické zjištění účastníka těchto seminářů formuloval evangelický filosof Ladislav Hejdánek slovy: "Mám blíže k některým lidem z jiné církve, než k některým z církve vlastní." I toto zjištění má své obdoby také v mezináboženském dialogu. Ruth Pfau, lékařka a katolická řeholnice působící v Pákistánu, například v jedné ze svých knih cituje výrok pákistánského muslima, aktivního v křesťansko-muslimském dialogu: "V římském sekretariátu pro nekřesťany mi rozumějí víc než moji vlastní spolubratři ve víře."
Ekumenických seminářů v Jirchářích se zpravidla neúčastnili antiekumeničtí evangelíci, protože konzervativní protestant (Hejdánkovými slovy) „chce, aby mu všichni dali pokoj a chce se nábožensky vyžívat“. Antiekumeničtí katolíci, kteří tato setkání chápali jako hrozící nebezpečí, se jich naproti tomu účastnili a snažili se je rozbít… Jirchářské semináře však zjevně nebyly určeny pro tyto lidi, ale pro lidi, kteří o ekumenický dialog stáli. Podobně také tyto webové stránky nejsou určeny pro odpůrce mezináboženského dialogu, ale pro jeho stoupence.

Citované zdroje:
Hromádka, Josef L.: Druhý vatikánský koncil. Církevní dějiny, 2010, č. 5, s. 57-68.
Pfau, Ruth: Potkala jsem velkou lásku. Signum unitatis, 1991.
Vaňáč, Martin: Křesťanské církve v českých zemích v 60. letech (1960–1968). Getsemany, 2001, č. 10, s. 220-232.

2 komentáře:

  1. abhayapuri
    Jen tak mimochodem odstavce začínající:" Zdá se "jsou zde duplicitně.
    K danému tématu:Myslím, že je důležité v mezináboženském dialogu se nejen setkávat, ale především navzájem poznávat víru toho druhého.Po dlouhé době jsem opět viděl film Gándhí. Vněm mě zaujal silný moment. Kdy hinduista přišel za Gándhím, že zabil během násilností mezi muslimy a hinduisty muslimského chlapce.Tudíž, že není pro něj cesta z pekla. Gándhí mu však dal "rozhřešení" aby vychoval muslimského sirotka, kterému také hinduisté zabili rodiče, jako muslima.
    Abychom poznali vést dialog musíme znát i cestu druhého,abychom se na křižovatkách mohli setkávat. Možná zjistíme že těch křižovatek je daleko více než jsme původně mysleli.

    OdpovědětVymazat
  2. hippo
    5. Listopad 2010 - 14:23
    Děkuji za upozorněni, už jsem to opravil. Šlo o technický problém při vyvěšování článku. Ten Gándhího příběh je úžasný (i když nevím nevím, zda bych se odvážil vyzvat např. bývalého aktivistu al-Káidy, aby adoptoval křesťanského sirotka:-)). Jinak myslím, že to poznávání víry druhých by mělo být spojeno právě s osobními kontakty. Poznávání jen teoretické (prostřednictvím literatury apod.) nestačí. Někdy může být dokonce výhodou, když osobní setkání přijde ve chvíli, kdy člověk ještě nemá zafixované žádné "poznatky" z literatury.:-)

    OdpovědětVymazat