Rád bych vřele doporučil ke čtení a diskusi dopis bratra Johna Martina Sahadžánandy z křesťanského ášramu v jihoindickém Tamilnádu, dostupný na www.dingir.cz/misie_bez_konverze.shtml. Sám mám o jeho pojetí křesťanství a mezináboženských vztahů určité pochybnosti (zdá se mi, že ve snaze vyhnout se Scyle exklusivismu směřuje k Charybdě pluralismu), ale s jeho základní intuicí se ztotožňuji: "Měli bychom si uvědomit, že k Bohu vede jediná cesta - konverze odehrávající se hluboko v naší duši, skrze niž očistíme své já (ego) a vzdáme se ho ve prospěch Boha, takže se toto já (ego) stane Božím nástrojem. Každé náboženství nabízí unikátní způsob, jak této vnitřní konverze docílit, a ani křesťanství není proto výjimkou. Potíž je v tom, že každé náboženství může vytvářet jemné náboženské ego namísto toho, aby od něj lidi osvobozovalo." Neměl by smysl mezináboženského dialogu spočívat právě ve vzájemném pomáhání si na cestě od ideologií k víře, na cestě od náboženskoideologického posilování svého ega k osvobozování se od egocentrismu?
Petr (bez ověření)
OdpovědětVymazat15. Prosinec 2010 - 13:15
Jo, a "jemné náboženské ego" je taky krásný pojem :o) vlastně to je asi ten důvod proč vznikají mezináboženské konflikty, resp. proč je náboženství zneužitelné politickými machinacemi.
Všichni to máme, skoro nikdo o tom nemluví...
A naopak, když někdo není připoutaný ke svému egu, natož náboženskému, není ho za co "chytit", připoutat. A taky nemá problém spolupracovat s lidmi jiných vyznání.
Vít (bez ověření)
OdpovědětVymazat15. Prosinec 2010 - 13:45
Já jsem si, Petře, říkal, že se Ti "jemné náboženské ego" asi bude líbit.;-) Myslím, že buddhismus má k těmto věcem hodně co říci...
Petr (bez ověření)
OdpovědětVymazat15. Prosinec 2010 - 15:18
Jo, Budhovo učení dává důraz na nepřipoutanost. Tedy, řekl bych ne na odstranění ega ale na osvobození se od jeho nereflektované nadvlády. Ono to vypadá jako individuální záležitost, ale to co se střetává v konfliktu jsou právě naše ega.
Co se týká toho jemného náboženského ega, zenoví mistři se dopouštěli i takových výroků jako "když potkáš Buddhu, zabij ho".
V Japonsku dodnes opatrují záchod, u kterého před staletími jistý zenový mist na otázku "co je to buddha?" odpověděl: "suché hovno na klacku".
Vít (bez ověření)
OdpovědětVymazat16. Prosinec 2010 - 19:39
Ty jo... Úderněji už to snad vyjádřit ani nejde. Bohužel se však najdou lidé, kteří tyto výroky vůbec nepochopí a berou je jako projev despektu k Buddhovi...
Petr (bez ověření)
OdpovědětVymazat14. Prosinec 2010 - 18:59
Díky za důležitý text. Má to váhu, protože on to píše v situaci kdy kolem něho opravdu umírají lidi.
Vít (bez ověření)
OdpovědětVymazat15. Prosinec 2010 - 10:58
Je to tak... Ovšem o to, aby náboženství byla nástrojem pokoje, musíme usilovat i u nás, kde lidé (zatím ještě) neumírají...
Jan (bez ověření)
OdpovědětVymazat14. Prosinec 2010 - 13:29
O situaci v Urise pojednava kniha ORISSA in the CROSSFIRE-Kandhamal Burning (Brannon Parker)
http://www.lulu.com/product/paperback/orissa-in-the-crossfire-kandhamal-burning/13626376