Předloni jsem ve svém
příspěvku v rámci konference „Dvacet let náboženské svobody
u nás“ vzdal hold nejvýznamnějším představitelům
mezináboženského dialogu v českých zemích v uvedeném
dvacetiletí. Ve všech případech šlo o osobnosti narozené
nejpozději koncem první poloviny minulého století, takže už z
tohoto důvodu jsem v závěru musel vyjádřit obavu z nevalných
perspektiv dialogu do budoucna, byť zmírněnou náznakem naděje:
„Jan Heller a Mohamed
Ali Šilhavý již zemřeli, čímž dialog utrpěl stěží
nahraditelné ztráty. Ani v případě Tomáše Halíka (*1948),
Luboše Kropáčka (*1939) a Karla Flosse (*1926) se zatím přílíš
nerýsují jejich budoucí pokračovatelé z řad příslušníků
mladších generací. Nikdy ovšem nelze vyloučit překvapení pro
dialog příznivá.“ (1)
Takováto příjemná
překvapení jsem od té doby zaznamenal dvě. První z nich
představovalo zahájení snah o zapojení českých dialogistů do
činnosti na těchto stránkách již představené Iniciativy
spojených náboženství (United Religions Initiative), druhým je
zcela čerstvá zpráva o tom, že na svět přichází česká
Společnost pro mezináboženský dialog, jejíž setkání se má
konat v prostorách Ekumenické rady církví v Praze (Donská 5) dne
18. února 2012 v 9:30.
Také mé obavy se ovšem
v posledních letech potvrzovaly. Za dvě hlavní dialogická centra
u nás jsem pokládal flossovsko-küngovské na Sázavě a
havlovsko-halíkovské v Praze. První z nich, Nadace Světový Étos
– Centrum Prokopios (2), v současné době nuceně přesouvá své
sídlo ze Sázavy do Prahy, čímž dialogická tradice
svatoprokopské Sázavy coby charizmatického místa duchovně
spojujícího Východ a Západ zaniká. Druhé nyní utrpělo
nenahraditelnou ztrátu v podobě odchodu Václava Havla (1936–2011),
po kterém i celé České republice hrozí upadnutí do
bezvýznamnosti.
Autor Havlovy duchovní
biografie Martin C. Putna loni konstatoval, že „Havlův pokus z
počátku devadesátých let učinit z Čechie cosi víc než jen
jeden řadový malý stát, učinit z něj duchovní, intelektuální
a morální centrum evropského a světového významu, v podstatě
selhal“. (3) Bez ohledu na možnost nebo i jistotu tohoto selhání
však Havlova éra zůstává i po stránce přínosu k
mezináboženskému a mezikulturnímu dialogu hvězdnou hodinou
„Čechie“, za kterou se po jejím skončení sluší vzdát na
těchto stránkách dík.
Výše zmíněná
havlovská vize patřila již k „sametové revoluci“ z roku 1989
a nikdo z nás, kteří jsme tehdy prožívali šťastné dny svého
života, by na ni neměl zapomenout. Ve svém vůbec prvním projevu
v prezidentském úřadu ji Václav Havel na Nový rok 1990
formuloval těmito slovy:
„Mým čestným úkolem
je posílit autoritu naší země ve světě. Rád bych, aby si nás
jiné státy vážily za to, že prokážeme porozumění, toleranci
a lásku k míru. Byl bych šťasten, kdyby ještě před volbami
navštívili naši zemi – byť jen na jediný den – papež Jan
Pavel II. a tibetský dalajláma.“ (4)
Hned v únoru 1990 pak
opravdu na Havlovo pozvání Československo navštívil dalajláma a
v dubnu téhož roku i papež. První pražská návštěva 14.
dalajlámy (*1935), čerstvého nositele Nobelovy ceny míru,
představovala mj. začátek mezináboženského dialogu ve svobodném
Československu, protože dalajláma se kromě setkání s
prezidentem v hlubokém vzájemném porozumění setkal i s pražským
arcibiskupem kardinálem Františkem Tomáškem (1899–1992) a s
představiteli českých protestantů, pravoslavných a židů. (5)
Havlův program
„porozumění, tolerance a lásky k míru“ měl velmi blízko jak
k mezináboženskému a mezikulturnímu dialogu obecně, tak také k
úsilí tübingenského profesora Hanse Künga (*1928) o světový
étos jako pojítko mezi náboženstvími a kulturami. Když roku
1992 vyšel (především zásluhou Küngova přítele Karla Flosse)
český překlad knihy „Světový étos: Projekt“, Küng k němu
napsal předmluvu, ve které výslovně zdůraznil souznění mezi
svým projektem a Havlovými myšlenkami:
„Domnívám se, že
moje stanovisko potvrdil a posílil velmi oceňovaný projev
prezidenta Václava Havla, který pronesl u příležitosti nedávného
zasedání ,World Economic Forum’ v Davosu (Švýcarsko, 1992).
Popisuje v něm duchovní základnu nového světového řádu po
pádu komunismu: ,Je toho příliš, je to nepřehledné, nelze to už
vše obsáhnout a pochopit, natož tyto procesy spoutat a zastavit. –
Hledáme nové vědecké návody, nové ideologie, nové řídící
systémy, nové instituce, nové mechanismy, jimiž bychom mohli
odvrátit děsivé následky svých předchozích návodů,
ideologií, řídících systémů, institucí a mechanismů. – Je
třeba čehosi jiného a čehosi víc. Je třeba radikálně změnit
postoj člověka ke světu… – Jsem hluboce přesvědčen, že je
třeba vysvobodit ze sféry privátních libůstek a rehabilitovat
takové síly, jako je přirozená, jedinečná a neopakovatelná
zkušenost světa, elementární smysl pro spravedlnost, vcítění,
transcendentální odpovědnost, archetypální moudrost, vkus,
odvaha, soucit a důvěra ve význam konkrétních kroků…’“
(6)
K dalším vysoce
oceňovaným vystoupením Václava Havla patřily například projevy
v Hirošimě v prosinci 1995 a v Cáchách v květnu 1996, ve kterých
hovořil „o pokoře k řádu bytí a o hodnotách, které společně
sdílejí různé kultury a náboženství a jež tak umožní
odvrátit hrozící konflikt“. (7) V této době prezident také
navázal těsnou spolupráci s Eliem Wieselem (*1928). Tento židovský
spisovatel, nositel Nobelovy ceny míru a muž symbolicky
ztělesňující svědomí lidstva nedávno o Havlovi napsal:
„Vzpomínám si na naše
setkání v Paříži a v Hirošimě. Naše setkání po světě, jež
předcházela pražské konferenci Forum 2000, jíž jsem se
zúčastnil, naplňovala všechny účastníky pýchou. Pouhá
přítomnost Václava Havla symbolizovala naději.“ (8)
Mezinárodní konference
Forum 2000 a stejnojmenná nadace, založená roku 1996 Havlem,
Wieselem a japonským filantropem Yohei Sasakawou, představuje
patrně největší zápis do dějin mezináboženského a
mezikulturního dialogu, spojený s českými zeměmi. (9)
První ročník této
konference pořádal Václav Havel na Pražském hradě v září
1997 pod názvem „Naděje a rizika na přelomu nového tisíciletí“.
Jeho důležitou součástí byla multireligiózní reflexe v
katedrále svatého Víta, při níž zástupci katolicismu,
protestantismu, židovství, islámu a buddhismu z různých
kontinentů oslovili účastníky Fora i širokou veřejnost a
společně zapálili svíčky na znamení naděje a společného
odhodlání zápasit s chudobou, utrpením a násilím. Společně s
prominentními politiky, vědci a umělci pak představitelé
světových náboženství diskutovali o problémech současného
světa a možnostech jejich řešení v duchu nápadně
připomínajícím Küngův Světový étos.
Hansi Küngovi sice tehdy
mimořádné pracovní vytížení (vyplývající především z
práce na sedmidílném televizním cyklu „Světová náboženství
– světový mír – světový étos“) v účasti zabránilo,
vyslal však do Prahy svého spolupracovníka z tübingenské
univerzity profesora Greinachera. Osobně se pak zúčastnil hned
druhého ročníku Fora 2000 v říjnu 1998, věnovaného tématu
globalizace. Zdůraznil na něm, že globalizace potřebuje globální
etiku a že tuto etiku není třeba vymýšlet, protože se nachází
ve všech náboženstvích světa. Brzy nato vyšel český překlad
Küngova „Světového étosu pro politiku a hospodářství“, v
jehož předmluvě Hans Küng s radostí srovnal své tajné diskuse
s českými disidenty v době po zrodu Charty 77 a svou další
návštěvu Prahy o dvacet let později, při které již Havel nebyl
disidentem, ale prezidentem republiky a pořadatelem veřejné
diskuse světových odborníků o naléhavých problémech
současnosti. Zároveň vyjádřil potěšení také nad vznikem
české Nadace Světový Étos – Centra Prokopios a poděkoval
„prezidentu Václavu Havlovi, že tyto snahy podporuje“. (10)
K důležitým účastníkům
Fora 2000 od počátku patřili i mnichové buddhistického kláštera
na japonské hoře Hiei, kteří od mezináboženských modliteb za
mír v Assisi svolaných roku 1986 papežem Janem Pavlem II.
každoročně pořádají multireligiózní setkání ve stejném
duchu. Tomáš Halík popisuje, jak při své návštěvě Japonska
roku 1997 zažil na hoře Hiei pozoruhodnou mezináboženskou
zkušenost, těsně související s prezidentem Havlem:
„Když jsem přistál
na letišti v Ósace, čekala mne tam už skupina mnichů a hned se
mě se známou japonskou zdvořilostí zeptali: ,Slyšeli jsme, že
váš pan prezident je právě vážně nemocen. Nevadilo by vám,
kdybychom se dnes večer za něj společně pomodlili?’ Samozřejmě
jsem souhlasil, o to více, že jsem věděl, jak velmi si učení
japonští mniši na hoře Hiei Václava Havla váží. Večer jsem
se pak účastnil obřadu v hlavním chrámu, při němž…celebrant
symbolicky vkládal nemoci a strasti českého prezidenta do vysoko
šlehajícího ohně a pálil je. Ještě v noci jsem pak sledoval na
internetu čerstvé zprávy CNN – zmínili se, že Václav Havel
prošel těžkou zdravotní krizí, kdy byl ohrožen jeho život, je
však v nemocnici v Rakousku a žije. O několik měsíců později
jsem navštívil Václava Havla v Praze, a protože přišla řeč na
chystanou návštěvu jeho manželky v Japonsku, zmínil se mi –
aniž bych mu předtím cokoliv o svých japonských zkušenostech
vyprávěl –, že právě ve chvíli, kdy v rakouské nemocnici
procházel oním kritickým stavem, měl jakýsi podivný sen, že je
v nějaké asijské modlitebně, obklopen buddhistickými mnichy…“
(11)
Pateru Halíkovi svěřil
Václav Havel odpovědnost za mezináboženské aktivity v rámci
Fora 2000, jako byla každoroční multireligiózní setkání ve
svatovítské katedrále z let 1997–2001. V dalších letech se pak
tyto mezináboženské meditace přesunuly do univerzitního kostela
Nejsvětějšího Salvátora, jehož rektorem je právě Tomáš
Halík.
Snad vůbec
nejvýznamnější bylo uvedené setkání v říjnu 2001 (tedy v
době těsně po teroristických útocích ve Spojených státech).
Zúčastnili se jej zástupci křesťanství, židovství, islámu a
buddhismu a předsedající Tomáš Halík na něm přečetl verše z
Koránu: „Kdyby byl Bůh chtěl, byl by vás věru učinil národem
jediným, avšak neučinil tak proto, aby vás vyzkoušel tím, co
vám dal. Předstihujte se vzájemně v konání dobrých skutků! K
Bohu se uskuteční návrat vás všech, a On vás poučí o tom, o
čem jste byli v rozporu.“ (12) Prezident Havel na multireligiózním
shromáždění roku 2001 pronesl „výzvu k vytvoření velké
duchovní koalice, která by se shodla na základních etických
hodnotách a společně by je prosazovala“. (13) Ve zcela
küngovském duchu vybídl k prohlubování spolupráce zástupců
světových náboženství s představiteli politiky a vědy.
Po odchodu Václava Havla
z Hradu v roce 2003 zůstaly nejvýznamnější oblastí jeho
působení právě diskuse náboženských a intelektuálních
autorit o palčivých problémech světa v rámci Fora 2000. Za
vyvrcholení Havlových vystoupení na Foru by se dal označit jeho
apel z roku 2006, ve kterém vyzval k vytvoření nábožensky
podložené obdoby Všeobecné deklarace lidských práv. Havel tehdy
konstatoval, že v „náboženských základech či východiscích
či tradicích různých civilizačních okruhů dříme cosi, co je
všem společné. Jakýsi elementární soubor mravních imperativů,
které vlastně, samozřejmě s příslušnými modifikacemi, platí
všude.“ Přimlouval se za přijetí „jakéhosi celosvětového
základního právního minima, ze kterého by vycházely pravidla a
normy soužití národů a nadnárodních společenství“. Jeho
návrh na Foru podpořil mj. Hasan bin Talál (*1947),
jordánský princ neúnavně usilující o dorozumění mezi
abrahamovskými náboženstvími (14), který nicméně novinářům
řekl, že by to „měla být maxima, abychom z nich mohli dostat
alespoň to minimum“. (15)
Ke shrnutí Havlova
odkazu bych rád na závěr ocitoval slova tří výše zmíněných
světoznámých osobností, zastupujících islám, judaismus a
buddhismus. Hasan bin Talál po Havlově odchodu na věčnost
zdůraznil význam jeho vizí, „které nám neustále připomínají,
že neskládáme účty své straně, svým voličům nebo své zemi,
ale celé lidské rase. Včetně těch, kdo přijdou po nás.“ (16)
Elie Wiesel vyzdvihl krásnou a příkladnou vlastnost Václava Havla
slovy: „Během několika desítek let našeho přátelství jsem ho
nikdy neslyšel použít o nikom zlé slovo, i kdyby to byl jeho
soupeř, nebo dokonce nepřítel.“ (17) A dalajláma kladl všem,
kdo si přejí uctít Havlovo životní dílo, na srdce toto:
„Nejlepší pocta, kterou můžeme Václavu Havlovi vzdát, je to,
že každý z nás se bude podílet na vytváření otevřenějšího
a mírumilovnějšího světa.“ (18)
Poznámky:
1) Vít
Machálek, „Nejisté perspektivy: Mezináboženský dialog v
českých zemích“, Dingir, 2010, roč. 13, č. 2, s. 83.
2)
Viz www.svetetos.cz.
– Ve svém sázavském období byla česká Nadace Světový Étos
především dílem docenta Karla Flosse. V období „posázavském“
bude v jejím čele stát docent Pavel Hošek, jehož aktivity na
poli mezináboženského dialogu už byly na těchto stránkách
nejednou zmíněny.
3) Martin C.
Putna, „Václav Havel podvečerní“, Lidové noviny, 1. 10. 2011,
roč. 24, č. 230, s. 22.
4) Kronika
sametové revoluce, Praha: ČTK, 1990, s. 47.
5) Viz A. O.
Kukla, „Dalajláma“, Host, 1990, č. 1, s. 72, kde je setkání
14. dalajlámy s kardinálem Tomáškem popsáno slovy: „Porozuměli
si hned, jakmile se spatřili. Přes značné rozdíly v nauce je
spojovalo cosi nevýslovného, co tak či onak tryská se stejného
zdroje… Oba – rozesmátí a šťastni zvláštní duchovní
příbuzností, kterou netřeba překládat do slov – dali se pak v
objetí vyfotografovat panem M. Krumphanzlem. Na snímku tisknou
hlavy k sobě, pan kardinál má kolem šíje lámaistický šál a
látka dalajlámova prostého oděvu je spjata znakem Občanského
fóra.“
6) Hans
Küng, Světový étos: Projekt, Zlín: Archa, 1992, s. 6.
7) Luboš
Kropáček, Islámský fundamentalismus, Praha: Vyšehrad, 1996, s.
252.
8) „Elie
Wiesel“, Hospodářské noviny, pamětní vydání Poslední
audience, 23. 12. 2011, č. 249, s. 3.
10) Hans Küng, Světový
étos pro politiku a hospodářství, Praha: Vyšehrad, 2000, s.
13–14.
11) Tomáš Halík,
Prolínání světů: Ze života světových náboženství, Praha:
NLN, 2006, s. 150.
12) Korán 5:53/48.
13) Zdeněk Vojtíšek,
Encyklopedie náboženských směrů v České republice:
Náboženství, církve, sekty, duchovní společenství, Praha:
Portál, 2004, s. 17.
14) Hasan bin Talál je
bratrem zesnulého jordánského krále Husajna, který podle
Havlových slov jako jediný ocenil pomoc Dagmar Havlové jejímu
muži v době jeho těžké nemoci a „dekoroval ji za to při
státní návštěvě vysokým jordánským řádem“ (Václav
Havel, Prosím stručně: Rozhovor s Karlem Hvížďalou, poznámky,
dokumenty, Gallery, 2006, s. 175).
15) „Havel: Dejme světu
mravní minimum“, Lidové noviny, 10. 10. 2006, roč. 19, č. 236,
s. 1–2.
16) „Hasan bin Talál“,
Hospodářské noviny, pamětní vydání Poslední
audience, 23. 12. 2011, č. 249, s. 6.
17) „Elie Wiesel“,
Hospodářské noviny, pamětní vydání Poslední
audience, 23. 12. 2011, č. 249, s. 3.
18) „dalajlama“,
Hospodářské noviny, pamětní vydání Poslední
audience, 23. 12. 2011, č. 249, s. 3.
Žádné komentáře:
Okomentovat