20. 3. 2007

LITANIA DO KAŻDZIUTKIEGO NA ZIEMI

Vložil petr klásek, 20. Březen 2007 - 17:40
I když by mne nikdy nenapadlo, že bych mohl psát o mezináboženském dialogu v souvislosti s hudbou, stalo se: u našich katolických přátel jsem mohl shlédnout a vyslechnout skvělý polský hudební projekt TU ES PETRUS. Musím říct, že mne už dávno žádná hudba neoslovila tak, jako tento koncert. V Polsku to v minulém roce byla kulturní událost velkého významu, k nám se však o ní mnoho zpráv nedostalo.
Jak píše Zbigniew Książek v úvodu stránky věnované tomuto projektu:
Tu Es Petrus to jednocześnie poetycka opowieść o trzech największych problemach XXI wieku. Te problemy to GŁÓD obok BOGACTWA, WOJNY w opozycji do POKOJU i NIENAWIŚĆ w ludzkich sercach obok pragnienia ŁADU SERCA.
Na http://www.tu-es-petrus.pl/index2.html můžete najít kompletní texty v polštině, pro ilustraci jsem si dovolil přeložit refrén jedné ze skladeb. Doufám, že se tím nedopouštím nějakého autorskoprávního zločinu.

Refren:
Ve jménu Boha Křesťanů
Ve jménu Boha Židů
Ve jménu Boha Arabů
Ve jménu minulých i příštích let
Zachraňme svět
Zachraňme svět
Ve jménu Buddhy
Ve jménu Konfucia
Ve jménu Boha těch, kteří neznají Boha
Ve jménu minulých i příštích let
Zachraňme svět
Zachraňme svět
Já za sebe mohu pouze dodat, že jsem byl ohromený nejen hudbou Piotra Rubika, ale i texty, kterými se bratři katolíci obracejí k celému světu. Týkají se věcí, které jsou tak důležité pro všechny, a mluví jazykem, který mi připadá univerzálně pochopitelný. Nemám velkou důvěru v možnosti obrazových médií zprostředkovat lidskou osobnost. Tyto scény - přestože jen jako digitální obrázky a zvuky - jsem na rozdíl od hraných a šablonovitých výstupů v TV vnímal jinak. Přemýšlel jsem, jak to vyjádřit, a napadlo mne jen toto - oni jsou živí, tohle není žádná hra, teď vidím opravdu živé lidi. Pokud bude někdo z vás, kteří čtete tento článek možnost vyslechnout a shlédnout tento koncert, snad vás osloví tak jako mne a snad také budete mít pocit sounáležitost s lidmi, kteří sice mohou být zdánlivě jinde a daleko, ale cítí a vnímají jako já. Pouštěl jsem si ty skladby mnohokrát, a přinášely mi naději.

2 komentáře:

  1. Lenka (bez ověření)
    4. Červen 2009 - 20:54
    Zbožňuju tuto hudbu. Jsem ráda, že někdo z Čech je na tom stejně jako já. :-)
    Není nějaká možnost, že by se tento koncert opakoval u nás v Čr? Protože poslouchat to na youtube je přece jen trochu něco jiného, než to vidět naživo. A já bych si to moc přála...
    Děkuji za odpověď. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. hippo
    4. Duben 2007 - 10:50
    Díky, Petře, za tento příspěvek. Jsem moc rád, že se na našich stránkách objevil textík o hudbě ve vztahu k dialogu. Také bych chtěl (ač nemuzikant:-)) časem k tomuto tématu něčím přispět. Hudba představuje způsob vyjádření, který je vlastní všem kulturám a náboženským směrům (s výjimkou některých fundamentalistických), a tak může určitě být i důležitou "dorozumívací řečí"...

    Dr. Hippo

    OdpovědětVymazat